Pages

8/31/11

31 Aug 1957 - 31 Aug 2011

Assalamualaikum.

31 Aug 1957 - 31 Aug 2011. Hope No More Racist Malaysian!. Merdeka! Merdeka! Merdeka! Apa erti disebalik Merdeka bagi korang? Dan bagi aku pula macam mana? Mesti umumnya korang berkata yang kita dah bebas dari penaklukan penjajah.

Alhamdulillah, Aku bangga dan rasa bertuah sebab dilahirkan di Malaysia. Sebab apa aku kata aku bangga? Firstly, sebab kita dah lama Merdeka. Itu yang pertama, selainnya sebab negara kita tak ada huru-hara macam negara-negara lain. Jenayah berleluasa. Bencana alam juga kurang. Syukur Alhamdulillah, sebab itu aku rasa bertuah sangat tinggal di Tanah Melayu ni. Selain itu, kemajuan kat Malaysia ni jugak setanding dengan Barat sana. Tak kesah lah, kita Negara Dunia Ke-3, yang pastinya kita dah serba serbi maju dari segala ekonomi, sosial dan politik kononnya. Amacam korang pulak? ;)

Tapi.... Masalah perkauman aku agak berat sedikit nak cerita. Semangat 1Malaysia masih tak nampak lagi lah kan. Masih ada segelintir masyarakat still kuatkan semangat perkauman diorang. Tak kiralah dalam jual beli ke, kejiranan ke, tolong menolong ke, aku still lagi nampak dorang tak endahkan kaum lain. Ini yang aku sedih sangat ini. Dan lagi satu, negara kita ni tak merdeka lagi dari sikap masing-masing di jalanraya. Masing-masing buat macam jalan raya ni macam jalan raya sendiri. 

Itu sahajalah aku nak membebel kali ni. Selamat Hari Raya! Selamat Hari Merdeka! Berhati-hati di jalan raya yea semua! :) 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sebab memenuhi ruangan ini.

:)