Pages

9/10/12

Fakulti Kejuruteraan Awam UiTM lain dari yang lain!

Assalamualaikum readers, ada ke? :)

Hari ini hari pertama for new semester ( Sept 2012 - January 2013 ) . Me as a student from Faculty of Civil Engineering (FCE or FKA) bersyukur sebab tiada apa-apa masalah sepanjang kehadiran ke kuliah. Tapi, sedikit masalah kepada classmates yang ada repeat paper, time table diorang clash dan terpaksa jumpa Personal Advisor (PA) masing-masing untuk selesaikan masalah tu. 

HA! Bukan masalah itu sebenarnya aku nak share, aku nak share fasal notis yang dikeluarkan oleh fakulti sendiri. Ini dia notisnya, dibawah ni. Sebenarnya notis ni dah ditampal di setiap bilik kuliah di bangunan fakulti sndiri. Tapi yang ini aku amik dari website FKA (http://fka.uitm.edu.my/v1) sendiri.

Click untuk lebih jelas ;)

Jadinya maksud aku, apa yang lainnya ialah, pelajar civil engineering (EC) wajib datang 100% kehadiran ke kuliah. Sebelum ini tak 100%, just 80% saja. Jadi, tak boleh ponteng kelas langsung lah ok!. Sebenarnya, agenda ni dah di cuba untuk semester lepas tapi tak dikeluarkan notis. Dapat tahu pun selepas midterm break daripada lecturer. Lecturer ckp : 'Siapa yang pernah tak datang kelas walaupun sekali, akan kena tatatertib'

                  Fuhh, ramai yang cuak pasal benda ni. Kata-kata lecturer tu terbukti bila fakulti dah keluarkan list nama untuk pelajar yang kena lah. Termasuk aku! 3 kelas aku ponteng untuk 2 subjek. Kena lah tatatertib semester lepas. Cuak gila time tu, takut-takut tak dapat jawab final. Tp Alhamdulillah, tak menganggu final langsung pun. 

Natijahnya, semester ni tak boleh langsung skip kelas, kalau nak skip pun kena ada MC or kelulusan dari dekan FKA sendiri. Rasanya, fakulti lain kekalkan 80% status kehadiran kan? Rasanya begitulah. Ha! Tak lupa juga  nak cerita pasal benda ni. Apa yang buat FKA ni lain dari yang lain juga pasal 'course file'. Maksudnya, setiap subjek student wajib kena ada satu fail yang melibatkan segala subjek tu, tak kira lah assignment ke, quiz ke, nota-nota lecturer, dan apa-apa lagi lah. 

Agak rumit bukan? Fakulti lain tak macam tu aku rasa. HEHE. Tapi, apa-apa pun kena ikot protokal dan rules. Yela, duduk menuntut kat tempat orang, bukan tempat kita, memang mcm ni. Lagipun, ada baiknya mereka buat macam ni. Jadi, kita ikot sahaja lah kehendak mereka, dan study mcm biasa :)


UiTM dihatiku ! :)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sebab memenuhi ruangan ini.

:)