Pages

5/22/11

10#. Bestnya Parkour!

PARKOUR! Ape itu?
Here, by Wikipedia ; "Parkour (or le parkour) is the physical practice of traversing elements in both urban and rural settings, although it is sometimes seen as a philosopy. The goal is to move from one point to another as quickly and efficiently as possible."


Ini bukan edit =,=

Kat Malaysia, Parkour atau Free Run ini dah lama dah ada. Just ramai yang tidak tahu. Mesti korang ingat Parkour ini agak vandalism kan? HAHA! Actually, tak sangatlah kot. Bukan ada merosakkan atau conteng2 kemudahan awan kot. Parkour ni dah di kategorikan sebagai satu seni pergerakan badan. Parkour ni datang dari Perancis & pengasas die tak lain tak bukan David Belle. Ala yang berlakon dalam cerita District b13 tuh.

Ini bukan edit yea.

Ha, dan parkour ni bertujuan satunya untuk bergerak dari tempat A kepada tempat B dengan secepat dan sepantas mungkin, dengan menggunakan kebolehan badan sendiri ar. Parkour ni jugak dilakukan untuk bantu someone yang dalam kesusahan nak lintas halangan2 macam bangunan2, batu2, palang dan dinding konkrit.
Tapi, stamina kene kuat der. Tak de stamina terkiok la kau, haha.

Tunggang Terbalik dibuatnya
Terasa ingin Terbang! wahahha!


Memang best Parkour ni, walaupun aku bukan Traceur, it is orang yang lakukan parkour ini, feel jugaklah aku tgok video2 kat youtube. Lagi2 video David Belle. Perghh! rasa nak terbang2 dibuatnya. Best gilos kalau dapat buat. Tapi aku dengan stamina takda, berat, agak tak tercapai lah kan aku nak buat. hahaha!
Itu jelah aku nak share untuk entry ini. haha byep!


Link :
3) Youtube - Search David Belle
4) Toutube - Tempest FreeRunning Academy



No comments:

Post a Comment

Terima kasih sebab memenuhi ruangan ini.

:)